JER - JE L'

Dok nisam otkrio internet nisam mogao ni da zamislim koliki je broj onih koji nemaju pojma razliku između JER i JE L'. Kroz govor to se ne primeti odmah, a i ne teramo sagovornike da nam ponove, ako smo shvatili koncept onoga šta su nam rekli. Naravno, prvo sam primetio neznanje kada bismo se dopisivali putem SMS-a, ali s obzirom da sam tim načinom komunikacije u kontaktu samo sa najbližim prijateljima, nisam smatrao alarmantnim.

Najgore što razliku ne znaju ni mnogi prosvetni radnici, pogotovo učitelji/ce u ruralnom području. Pa, veliki broj tzv. obrazovanih, tj. fakultetlija ne zna da postoji razlika.

Imao sam priliku da sa jednom budućom učiteljicom razgovaram dok je studirala. I kada sam je pitao, pošto sam primetio da uvek koristi JE L', da li zna razliku između JE L' i JER, odgovorila mi je da nema razlike, nego se upotrebljava kada šta lepše zvuči. Kada sam probao da joj objasnim razliku, sujeta joj je bila toliko jaka da mi je, aludirajući na to da sam kolekcionar stripova, rekla da ona ne čita stripove... Naravno, šta više reći takvoj "osobi"? Odustao sam.

Na FB-u sam imao urnebesno objašnjenje, gde mi je jedna braneći svoju sujetu, održala čas da ja nemam pojma za padež "monitiv" u kome se koristi samo JE L' i da treba da se obrazujem. Kunem vam se da nije vic u pitanju i da dotična nije plavuša.

Na svu sreću, imam i dobre primere...

- Moja prijateljica, koja je profesor engleskog jezika, kada joj učenici pošalju SMS u obliku: "JER imamo danas čas?", uopšte ne odgovara, jer pitanje nije ni postavljeno.
- Prošle godine sam upoznao devojčicu koja je bila sedmi razred, koja je znala razliku zahvaljujući ocu koji ju je terao da se vrati u svoju sobu koja je na spratu, siđe i postavi pitanje pravilno. Oduševio sam se činjenicom da postoji takav roditelj!

A, sada za vas, koji zaista želite raditi na svom znanju i niste budale kojima je sujeta jača strana, i nesigurni ste da li znate razliku, da vam je objasnim...

JE L' - Dakle, sa JE L', koji je kraći oblik od JE LI, postavljamo pitanje. Kada koristimo duži oblik - JE LI, nikada ne pišemo JELI, jer tu ne pričamo o tome da li je neko jeo, nego postavljamo pitanje.
JER - koristimo kada navodimo neki razlog.

Daću vam primer:
- Draga, JE L' idemo sutra na bazen?
- Ne mogu, dragi, JER mi dolaze roditelji.

Нема коментара:

Постави коментар

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.